Cebelitarık geçişi

4-Cebelitarık boğazını geçiyoruz…

Bir tarafta Avrupa, arkamızda Akdeniz önümüzde Atlas Okyanusu.

< 3-Akdeniz’de Cebelitarık boğazına doğru

1Eylül 1993

Sabaha karşı saat 4.00 te 2.kaptan söz verdiği gibi Cebelitarık şehrinin karşısına geldiğimizde bizi uyandırdı. Cebelitarık boğazının geçişini kaçırmak istemiyoruz.

Cebelitarık boğazı

Kaptan köşküne çıktığımızda günlerdir kapkaranlık gördüğümüz deniz artık ışıl ışıl. Geminin sancağında Cebelitarık şehrinin ışıkları parlıyor. O kadar yakınız ki neredeyse yollarda arabaları göreceğiz. İskele tarafında ise Fas sahilleri ve Ceuta şehrinin ışıkları hafif hafif gözüküyor.

Gemimiz Cebelitarık boğazının kuzey kıyılarından gidiyor. Boğazda olabilecek kazaları engellemek için Akdeniz‘den Atlas Okyanusuna çıkan gemiler Kuzeyden İspanya sahilerine , Okyanustan Akdenize geçenler ise güneyden Fas sahillerine yakın geçiyorlar.

Cebelitarık boğazının kontrolü bu iki sahilden yapılıyor.

Cebelitarık şehrinin bir bölümünün İngilizlere ait olduğunu öğrendiğimizde çok şaşırdık. Boğazın kontrolünde etkili olabilmek için buraya yerleşmişler. Cebelitarık şehri bir koy ve onun bitiminde çok ince bir şekilde boğaza doğru uzanan bir burun üzerine kurulmuş. İşte bu burun İngilizlerin yönetiminde. Ufacık bir bölge ama buraya havaalanı bile yapmışlar. İngiltere ile bağlantı buradan sağlanıyor.

Cebelitarık şehri

İngilizler burada kendilerine bir yer alınca İspanyollarda Fas sahilinde Ceuta şehrini almış böylece Cebelitarık boğazının Afrika yakasından kontrolü eline almış.

Oldukça dalgalı bir denizde sağımızda Avrupa, solumuzda Afrika kıyıları yol alıyoruz. Nefis bir mehtap var. Dolunay geminin önünde sanki bize yol gösteriyor.

Yoğun bir gemi trafiği var. Kıyılardaki şehir ışıklarına birde gemilerin ışıkları eklenince denizin üzeri ışıl ışıl oldu. Nefis bir manzarada bir tarafta Afrika, bir tarafta Avrupa, arkamızda Akdeniz önümüzde Atlas Okyanusu… bütün bunları bir arada yaşayabilmek…anlatması çok zor …insana mutluluk, heyecan ve korkuyu bir arada yaşatıyor. Sabahın serinliğinde, elimizde sıcak kahvelerimiz, kaptan köşkünde bu duyguları içimize sindire sindire hiç konuşmadan uzun süre yol aldık.

Gün doğduğunda artık Akdeniz’den Atlas okyanusuna geçmek üzereyiz. Hava oldukça rüzgarlı 5-6 şiddetinde esiyorm. Biz pek etkilenmiyoruz ama yanımızdan geçen bir balıkçı teknesini görünce dalgaların büyüklüğünü anlayabildik. Denizin dalgalı olması bir şanssızlık oldu çünkü Akdeniz ve okyanus sularının karşılaştığı bir bölge gözle görülebiliyormuş. Burada deniz daha sakin oluyormuş. Her iki denizin sularının ısısı ve tuzluluk oranları farklı olduğundan suların birbirine karışması daha belirginleşiyormuş bu bölgede. Maalesef biz bunu göremedik.

5-Atlas okyanusunda seyir >

___________________________________________________________________________________________________________