Kosova’nın güzel bir şehri İpek

öncesi < Karadağ yollarında

Karadağ’dan Kosova’ya sınır geçişi

Sabah Dubrovni’kten yola çıkıp Karadağ’ın güzel manzaralarında, önce çok keyifli sonrasında biraz stersli bir yolculukla günü bitirdik ve dağların arasında küçük bir gümrük kapısından Kosova’ya geçiyoruz.

Hava iyice soğudu sabah denizdeydik şimdi kar soğuğunda dağların tepesindeyiz. Hırvatistan çıkışında arabadan hiç çıkmamıştık Kosova’da önce arabayı park etmemizi istediler sonra bir tepenin üzerinde ki kulübeye bir ödeme yapmamızı istediler. Roni arabada ben kulübeye koşturdum. 100 Euro ödememiz gerekiyormuş nedenini anlamaya çalışırken Roni’de geldi bizim aramızda Türkçe konuştuğumuzu duyan gümrük memuru Türkçe konuşmaya başlayınca durumu anladık. Kosova’da Avrupa’nın her yerinde geçerli olan araba sigortası triptik Kosova‘da geçerli değilmiş ve bu sigortayı almak zorundaymışız. Neyse çaresiz ödemeyi yaptık ve sınırı geçtik artık Kosova’dayız. Hava artık iyice karardı.

Bu defa dağlardan aşağı döne döne inmeye başladık.. Ve süprizzz Kosova’da navigasyon çalışmıyor… Önceden indirdiğimiz harita üzerinde (GoogleMap) kendimizi görmemiz gerekiyor ama gözükmüyor. Önce bizde problem diye düşündüm ama ne telefonda nede tablette çalışmıyor. Öyle alışmışız ki navigasyona… İleride şehir ışıkları gözükünce burada durup bir yemek yiyelim üzerimize kalın bir şeyler giyip soluklanalım ve yol haritasını çıkartalım.
Şehir girişinde yollarda inşaat var ve her yer delik deşik, yol aydınlatmaları da çok zayıf. Önümüze çıkan bir benzincinin yanında bir lokanta görünce hemen durduk. Kalabalıkta herkesin pizza yediğini görünce bizde pizza ısmarladık ve hayatımda yediğim en güzel pizzayı yedim…hem çok ucuz hem de çok güzeldi.

Karnımız doyup ısınınca yan masadaki ingilizce bilen gençlerle konuştuk ve öğrendik ki gerçekten Kosova’da navigasyon çalışmıyor. Neyse önemli değil haritaları önceden indirmiştim. Yemeği de yiyince günün yorgunluğu çöktü ve bu saatten sonra yola devam etmenin anlamı olmadığına karar verdik. Gece kalmak için nafile bir ısrarla kamping aradık ama bulamayınca kapalı otoparkı olan bir otele kendimizi attık. Ne gündü ama… acaba Arnavutluk üzerinden gitsek daha mı rahat olurdu diye düşünüyor insan; bunca dağ yolu, yediğimiz ceza ve yaşadığımız stresten daha kötüsü olurmuydu acaba.

19.09.2018

İpek

Sabah kalktığımızda gece karanlıkta görmediğimiz manzara ve İpek’in güzelliği gözümüzün önüne serilmiş.

İpek olarak bildiğimiz şehir Arnavutça-Peja,; Boşnakça-Peć; Sırpça- Peć olarak biliniyor.

Güzel Rugova Vadisi’nin girişini koruyan İpek şehri Kosova’nın “turizm başkenti” olarak ününü. Eldeğmemiş doğası, Rugove vadisi ve Karadağ ve Arnavutluğa kadar uzunan dağlar özellikle doğa sporcuları için bir cennet.

İpek , hem Sırp hem de Osmanlı tarihinde özel bir yere sahip. Ve hem Osmanlı hem Sırp tarihinden izler taşıyor.
İpek, 1219’da Sırp Ortodoks Patrikhanesi tarafından kurulmuş, 1389’da Kosova Savaşı ile Osmanlı topraklarına katılmış.
İpek sokaklarında gezerken Balkankar’ın bir çok yerinde olduğu gibi Osmanlı mimarisinin esintilerini görebiliyorsunuz.

Kiremit çatı ve ahşap pencereleri ile tipik balkan binaları

İpek Patrikanesi- Pec Patrikanesi

İpek şehrini Sırplar için önemli kılan UNESCO dünya mirası listesindeki Patrikhane 13. yüzyılda yapılmış. Şehir merkezinin hemen dışında bulunuyor. Kosova’daki önemli ortaçağ dini yapılarından olan patrikhane Sırbistan ile mevcut toprak anlaşmazlığının nedenlerinden bir olarak gösteriliyor.

Şehir in rengarenk çarşısını gezmek ayrıca keyifli. Hele manavlar iştah açıyor…

Biraz gezinip meyvelerimizi aldıktan sonra yola çıkma vakti….

Bundan sonraki yol düz ve rahat. Yaklaşık iki saatlik bir yolculuktan sonra Üsküp’e geleceğiz. Fakat yolda Üsküp’e girmekten vaz geçip doğrudan Yunanistan’a geçmeye karar verdik. Buraları bir başka zamana bırakıp daha uzun ve keyifli gezmek istiyoruz. Makedonya, Arnavutluk ve Karadağ umarım bir gezi rotamız olacak.

Yunanistan’da Selanik’in güneyinde Halkidiki yarımadasına 500 km lik yolumuz var.
Yunanistan’a kadar yol rahattı Yunanistan’a geçtiğimizde zaten otoban oldu…